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20190703 ILEPS PAL Gymnastique Volontaire

Identité de la gymnastique volontaire en France depuis 1954

Nouvel article dans une revue internationale classée

Pierre-Alban Lebecq signe, avec ses collègues Yves Travaillot, Yves Morales et Jean Saint-Martin, un article sur l’Identité de la Gymnastique Volontaire en France, dans la revue internationale Cultural and Social History. The Journal of the Social History Society. French ‘voluntary gymnastics’ and the quest for its identity (1954–2018) analyse l’histoire de la Fédération Française d’Education Physique et de Gymnastique Volontaire à travers sa construction identitaire permanente. Promouvant une méthode d’éducation physique spécifique pour adultes à ses débuts, la Gymnastique Volontaire (GV) en France a simultanément diversifié ses publics et ses pratiques physiques pour promouvoir progressivement la santé tout au long de la vie. A la différence des fédérations délégataires, son identité ne saurait reposer sur une pratique sportive donnée. Dans ces conditions, qu’est-ce qui donne son unité au mouvement ? Qu’est-ce qui unit ses membres ? Quel est l’esprit GV ? La réponse à cette question est une quête récurrente de la Fédération.

French ‘voluntary gymnastics’ and the quest for its identity (1954–2018)

In 1954, the founders of the Federation for Voluntary Gymnastics (VG) set the latter the goal of encouraging body maintenance for good health through physical exercise that was accessible to all. Although this rather original identity positioning that defined its institutional features and contributed to the construction of its social image appeared to be fairly clear on the surface, it has nonetheless continued to generate numerous questions, internal debates and realignments to this day. The Federation’s history may therefore be examined through its permanent construction of identity, expressing both a desire to place specific methods of practice at centre stage and question the relationship with the body, which should be affirmed and specified vis-à-vis other federations. One issue resurging regularly in the discussions and debates of federation leaders was the question ‘What is the VG spirit’? In other words, what united members of the Association, leaders, trainers and practitioners alike? How was the unity of this movement created and, more specifically, what made a ‘VG session’ unique? Three time periods can be identified, characterising three lines of positioning which may be linked to changing social, cultural and scientific contexts.

Pierre-Alban Lebecq works focus on physical education and sport at the time of Paschal Grousset (1844–1909), physical education and gymnastics voluntary late nineteenth century to today.

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